назад

22 пиеси от 2022 – част I

 

Както всеки декември, и този събираме музиката, която ни зареждаше през изминалата година. Този път ще я разделим на две части от по 11 парчета, с които живяхме и пътувахме през годината. Стари и нови, все така вълнуващи снимки и спомени на случките от изминалите дванадесет месеца.
Началото на 2022 беше още под влиянието на пандемията и всички бяхме някак обърнати навътре. 
Започваме нашите първи единадесет избора от зимните ни сесии със супербандата The Bad Plus, която представи новия си проект и формат в рамките на зимния Ню Йорк джаз фест. Следва пиеса от вълшебния албум на Джани Иорио и Паскуале Стафано, наречен „Mediterranean Tales“.
След това се пренасяме при живите изпълнения на кларнетистката Анжел Бат Дауид, където слушателят може да се убеди, че старата максима, че джазът е новият пънк, е все така валидна за свободните души. А това на какво е способен един от най-емоционалните инструменти – кларинетът, ще оставим на собствената преценка на всеки от нас.
И после, неусетно се подреди кларинетната ни плейлиста, в която има и такива изненади като  българския виртуоз със световно име Иво Папазов – Ибряма. 
Краят на зимата мина под музиката на Габор Сабо. Невероятното смесване в едно цяло на стилове и теми; на идеи и на инструменти (като заимстването на акорди за ситар от музиката на Рави Шанкар). Смелостта да експериментира. Както самият Сабо казва: „Смяната на музикални ориентири е свидетелство за зрялост. Често се питам: аз джазов музикант ли съм? Струва ми се, че имам пълното право, но предпочитам да се наричам съвременен артист.“
Междувременно един от сериозните съвременни музиканти – Марк Джулиана, издаде нов албум. Освен изключителен барабанист и ментор, Джулиана е един от изявените новатори, които свирят музиката на новото време. Тези му търсения го водят и в последния албум, записан почти камерно по време на пандемията. Всички осем песни, както са наречени пиесите в албума, са един вид фази или състояния, през които слушателят преминава.
И тогава пролетта избухна в цвят и емоции. На едната врата чукаше събуждането на природата, а на другата тревогата. В този кратък момент музиката на Нана Мусхури допълваше събудената природа и реколтата от прясно набрани цитруси. 
Пролетта продължи да ни радва с нов албум на любимия ни Буге Веселтофт. Музикант, за чиято музика казват: „Музиката на Буге Веселтофт има свойството да прави слушателите по-добри“.
И сякаш, за да засили мощта си, пролетта ни донесе и нов проект на момчетата от Shake Stew с характерните за групата плътни и дълбоки партии, комбинация и игра между ударни инструменти и брас секция.
Екзотичният звук продължава с музика от проекта на базираната в Берлин турска електронна изпълнителка Гьозен Атила, която стои зад артистичния псевдоним Anadol.
Завършваме първите единадесет с една вечна пиеса на големия нигерийски музикант Орландо Юлиус, който ни напусна тази година. Име, което завинаги остава в историята със страстта си към музиканта, любопитството към импровизации и приноса си в популяризирането на афро-бийта през последните десетилетия.


Music of 2022 - part I


Следва…
Декември 2022
Снимка ©МА

 

назад